Tuesday, September 16, 2008

Hanya mainan politik Anwar

Oleh HABIBAH OMAR

KEPALA BATAS 16 Sept. – Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menyifatkan dakwaan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim kononnya beliau mempunyai senarai 31 orang Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) yang akan melompat menyertai pakatan pembangkang sebagai satu permainan politik Anwar untuk menjejaskan kestabilan politik negara ini.
“Saya tidak fikir dia mempunyai nama-nama itu. Kalau dia ada senarai (31) nama, dia boleh bagi tahu, biar semua rakyat tahu, biar semua pengundi tahu apa yang telah dia lakukan kepada wakil rakyat mereka.


“Jika Ahli Parlimen itu ingin melarikan diri dengan menyertai pakatan pembangkang, rakyat tentu ingin tahu,” kata Abdullah pada sidang akhbar selepas Majlis Dermasiswa dan Sumbangan Hari Raya Yayasan Budi Penyayang di sini hari ini.

Perdana Menteri memberitahu, gimik peralihan kuasa 16 September adalah permainan politik Anwar untuk mencetuskan satu keadaan yang tidak baik kepada rakyat bagi membuatkan negara seolah-olah tidak mempunyai kestabilan politik.

Sehubungan itu, beliau menyeru semua pihak di Malaysia, baik pekerja sektor swasta mahupun kakitangan kerajaan, supaya memberi perhatian kepada hal-hal melibatkan pekerjaan, perniagaan dan tanggungjawab masing-masing.

“Ini yang paling penting untuk dilakukan, bukan jadi sibuk dan kelam kabut dengan apa yang dilakukan (oleh Anwar),” ujar beliau.

Menurut Abdullah, rakyat perlu memahami sekiranya benar Anwar telah mempunyai 31 senarai Ahli Parlimen BN, “dia tak tunggu, dia akan bagi tahu.”
Beliau menambah: “Tetapi dia (sebenarnya) tidak ada apa-apa.”
Perdana Menteri yakin rakyat tidak percaya dengan apa yang Anwar lakukan itu. “Ia satu pembohongan untuk mempopularkan dirinya,” kata beliau.


Abdullah juga menegaskan bahawa beliau tidak akan bertemu dengan Anwar kerana percaya Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu membuat cadangan untuk bertemunya dengan tujuan memanipulasikan pertemuan tersebut.

Malah, kata Perdana Menteri, pertemuan itu juga akan digunakan oleh Anwar sepenuhnya untuk mempopularkan dirinya.

“Saya tidak akan berjumpanya. Kalau dia jumpa saya, nanti dia buat cerita lain.
“Nanti, katanya, saya sudah setuju tentang itu dan ini. Ini semua dibuat bertujuan untuk mempopularkan dirinya... tujuan perang psikologi,” kata Abdullah.


Anwar pada sidang akhbar di pejabat PKR di Petaling Jaya hari ini mendakwa 31 Ahli Parlimen BN telah bersetuju untuk menyertai pakatan pembangkang.

Bagaimanapun, Ahli Parlimen Permatang Pauh itu enggan mendedahkan nama-nama berkenaan, sebaliknya mendakwa beliau akan memberikan senarai nama tersebut kepada Perdana Menteri apabila bertemu dengannya.

Mengenai surat yang dihantar oleh Anwar serta pemimpin Pas dan DAP kepadanya untuk meminta diadakan satu pertemuan segera berhubung isu rundingan kuasa, Perdana Menteri menafikan wujud surat seumpama itu.

Surat yang diterimanya daripada mereka, kata Abdullah, adalah berkaitan perkara umum.
“Tidak ada satu surat pun yang dihantar berkaitan pemindahan kuasa, surat itu atas hal perkara umum yang berkaitan situasi dalam negara. Itu soal lain yang akan ditentukan kemudian,” katanya.


Ditanya mengenai gesaan Anwar supaya Ahli Parlimen yang melompat parti tidak dikenakan tahanan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), Abdullah menyifatkan kenyataan bekas Timbalan Perdana Menteri itu sebagai sesuatu yang ‘gila’.

Perkara itu, tegas beliau, sengaja dibangkitkan seolah-olah kerajaan akan menggunakan kekerasan dengan memasukkan Ahli Parlimen berkenaan ke dalam penjara disebabkan mereka ingin melompat parti.

“Satu idea gila untuk (Anwar) mencadangkan yang saya akan masukkan mereka ke dalam tahanan ISA,” katanya.

source : UtusanOnline

No comments: